Az elmúlt évek szakdolgozatai

Interjú Heller Máriával, az ELTE TáTK szakigazgatójával

EFOTT 2017
Megjelent ebben a számban:
9. évfolyam, 3. szám
További lapszámok
Legfrissebb HÖK hírek

Jelentkezz gazdasági alelnöknek!

Érdekelnek a pénzügyek? Szeretnéd nagyban segíteni a Hallgatói Önkormányzat munkáját? Szeretnél ...

Jelentkezz Tudományos Refernsnek!

Érdekel a tudományok világa? Szívesen segítenéd hallgatótársaidat tanulmányi ügyekben? Itt a ...

Választási eredmények

Elnök : Parcsami Attila: 254 Igen 57 NemSzociális tanulmányok: Surján Virág: 19 dbÉrvénytelen ...

Választási kiírás

Az ELTE TÁTK HÖK Választási Bizottsága a TáTK HÖK Alapszabály 22.-23. paragrafusa alapján kiírja a ...

Jelentkezz a Választási Bizottság tagjának!

Az ELTE TáTK Hallgatói Önkormányzatának Választási Bizottságába keresünk választási bizottsági tag ...

További hírek
Legfrissebb fotóalbumok

5. Dunai Regatta

Képek száma: 32

2017. május 6.

24. Országos Ifjúsági Sajtófesztivál

Képek száma: 20

2017. május 19.

LEN 2017

Képek száma: 33

További fotóalbumok
KÖZelítő
Utoljára frissítve: 2017. július 06. 14:25, csütörtök
2016. november 04. 10:00, péntek

Heller Mária szakigazgatóval készítettem interjút az elmúlt évek szakdolgozataival kapcsolatos tapasztalatairól. Melyik témakörök a legnépszerűbbek, és milyen problémák merülnek fel a leggyakrabban a végzős hallgatók munkáiban? Most betekinthetünk a dolgozatok elbírálási folyamataiba és megtudhatjuk, milyen rendhagyó témaválasztások fordultak elő.

Gál Flóra: Mióta tölti be a szakigazgatói tisztséget?

Heller Mária: Valamikor a 2000-es évek elejétől, amikor kitalálták a szakigazgatást. Ekkor még a szociológia szak osztatlan képzésben zajlott.

G.F.: Melyek azok a tudományterületek, témák, amik a legnépszerűbbnek számítanak a szakdolgozatoknál?

H.M.: Nehéz erre válaszolni, nagyon változó. Sok téma van a szociálpszichológia és a médiaelemzés területén, de sokakat érdekel az internethasználat is. Vannak, akik különböző vállalati ügyekkel kapcsolatos szakdolgozatot írnak, helyi társadalommal foglalkoznak, vagy ifjúsági problémákat kutatnak.

Forrás: tumblr.com

A hallgatók egy része a saját korcsoportját szereti vizsgálni, csinálnak egy kisebb kutatást, például a budapesti egyetemisták mobiltelefon használatáról. Erről nehéz új dolgokat mondani, sokkal érdekesebb lehet összehasonlítani például két generációt vagy két nagyon különböző csoportot, vidékieket és fővárosiakat vagy gimnazistákat és egyetemistákat.

G.F.: Ki tudna emelni egy-két témát, szakdolgozat címet, amik rendhagyóak voltak?

H.M.: Emlékszem volt, aki ázsiai táncok szimbolikájával foglalkozott. Nagyon érdekesek tudnak lenni a különböző kulturális szokásokkal foglalkozó szakdolgozatok, ahol egy szubkultúrába épül be valaki és arról ír. Volt, hogy a graffitikről, vagy street artról írtak. Valaki börtönkutatásban vett részt. Többen írtak szegénységről, droghasználatról vagy szektákról.

G.F.: Volt olyan szakdolgozat az elmúlt években, amiből hosszabb, jelentősebb kutatás indult ki, esetleg publikálták is?

H.M.:Gyakran előfordul, hogy valaki részt vesz egy kutatásban és az ott megszerzett tudást, tapasztalatot, információt használja fel szakdolgozata megírása során. Olyan munkákra emlékszem, amelyeket mesterszakos hallgatók írtak és publikáció született belőlük. Egy kisebbségpolitika mesterszakon végzett fiatalember nyelvszociológiai kutatása annyira jól sikerült, hogy könyv is készült belőle, egy másik szociológia szakos hallgató pedig a nyilvánosságba bekerülő új politikai kifejezések eredetét és terjedését vizsgálta részletesebben.

G.F.: Ön szerint melyek azok a lehetséges témák, amik eddig kiaknázatlanok, mert kevesen dolgozták fel azokat?

Az alapszakos hallgatók ritkán írnak elméleti témákról dolgozatot. Úgy látom, hogy néhány oktató azt hangoztatja, hogy az a jó szakdolgozat, amelyben valamilyen empirikus kutatás is feltűnik. Szerintem fontos, hogy a hallgatók a saját érdeklődésüknek megfelelő témákat válasszanak.

G.F.: Milyen tanácsot tudna adni a szakdolgozat előtt állóknak?

H.M.: Időben kezdjenek hozzá! Nem csupán a megíráshoz, hanem a végiggondoláshoz és az olvasmányokhoz, mert egyrészt sokat segíthet, ha saját maguk kitalálják, hogy mi a kérdésük, másrészt a megírásra is elég időt kell hagyni.

Fontos a plágium kerülése, egyáltalán nem probléma egy dolgozatban, ha tele van megfelelően dokumentált idézettel, amelyet a hallgató elolvasott és fontosnak tartott munkája szempontjából. Az is jó, ha nem ért egyet vele és vitatkozik, cáfol.

Fontos, hogy a hallgató olyan témát válasszon, ami hasznos lesz számára a továbblépése során: ha tovább kíván tanulni vagy, ha munkába szeretne állni..