Andrew Yang és a kampánybiznisz

Miért éri meg veszíteni egy elnöki kampányon?

Legfrissebb lapszám
11. évfolyam, 2. szám
További lapszámok
Legfrissebb HÖK hírek

ELTE TáTK HÖK Rendkívüli Küldöttgyűlési Képviselőválasztás 2021. tavasz

Az ELTE TáTK HÖK Választási Bizottsága a TáTK kihirdeti a 2020/2021-es tanév tavaszi rendkívüli ...

Rendszeres Szociális Támogatás 2020/2021. tanév II. félév

Kedves Hallgatók!Ne felejtsétek el, hogy a rendszeres szociális támogatás 2020/2021 tanév II.

Könyvtárhasználat a korlátozás ideje alatt

Kedves Hallgatók!A 484/2020. (XI.10) Kormány rendelet alapján könyvtárunk 2020.11.11-től ...

Mondd el véleményed a távoktatással kapcsolatban!

Hallgatóink véleménye fontos számunkra. Segítségetekkel, most lehetőség nyílik arra, hogy az ...

ELTE TáTK HÖK Rendkívüli Küldöttgyűlési Képviselőválasztás 2020. ősz

ELTE TáTK HÖK Rendkívüli Küldöttgyűlési Képviselőválasztás2020. őszAz ELTE TáTK HÖK Választási ...

További hírek
Legfrissebb fotóalbumok

Rendkívül küldöttgyűlési ülés 2019.05.16

Képek száma: 16

2019. május 16.

2019 ALAKULÓ ÉS ZÁRÓ KÜLDÖTTGYŰLÉS

Képek száma: 47

2019. április 25.

2019 TAVASZI VEZETŐKÉPZŐ

Képek száma: 11

2019. március 22.

További fotóalbumok
Külügy
Utoljára frissítve: 2021. március 16. 10:34, kedd
2021. március 16. 10:25, kedd

Andrew Yang több szempontból is kilógott a zsúfolt 2020-as jelöltek sorából. Kívülállóként, vállalkozó múlttal, kevés politikai tapasztalattal lépett be a versenybe. A kampánya önmagában nem is volt sikeresnek mondható. Yang az első Iowában rendezett előválasztási „forduló” után felfüggesztette a kampányát úgy, hogy támogatottsága egyszer sem haladta meg az 5 százalékot. 2021-ben azonban új előválasztáson tűnt fel a neve, mégpedig a New York demokrata polgármester jelöltségéért folyó verseny során.

Az amerikai politikai életben a politikai kampányok sokkal önállóbb módon működnek, mint például Magyarországon. A kampányszabályozás és kampányfinanszírozás részleteit nem érinteném, egy fontos közös nevező viszont mindegyik kampányban van: rendkívül sok pénzt kell gyűjteni a hatékony működtetésükhöz.

Az előző szabály az elnöki kampányokra hatványozottan igaz, mivel a jelöltnek a teljes országban fenn kell tartania a jelenlétét. Gondoljunk csak a rendkívül drága kampányreklámokra vagy akár az aktivista hálózatok fenntartására. Emellett a kampányt magát szakemberekkel is el kell látni, akik a politikai program megalkotásában vesznek részt. Mindezeken felül még számos egyéb (például jogi és egyéb tanácsadás) kiadás is felmerülhet.A hatalmas pénzszórásután a sok-sok jelölt közül csak egy kerül ki győztesül az előválasztáson, illetve a későbbi tényleges elnökválasztáson is. Felmerül a kérdés, hogy mi lesz a nem elköltött pénzzel?!

A jelölt nem teheti zsebre ezt a pénzt, ugyanakkor a szabályozások szerint eladakozhatja, sőt támogathat más jelöltet (a szabályozásban megjelölt összegig). De ami a legfontosabb: egy jövőbeli kampányába transzferálhatja ezt az összeget. Bernie Sanders például több mint 12 millió dollárt tudott a 2016-os kampányából átmenteni a 2020-as elnöki kampányába.

Andrew Yang azonban ebből a szempontból sem volt sikeresnek mondható. A 2020-as kampányára 43 millió dollárt gyűjtött össze, de csak 400 ezer dollárral zárta az egyenlegét. Egy polgármesteri kampány természetesen nem igényel ennyi pénzt. Viszont New York City több mint 8 millió lakosával és óriási költségvetésével már egy kisebb ország vezetésével felérő feladatot ró a polgármesterre, ennek megfelelően sokan is jelentkeznek be a feladatra. Összehasonlításképpen érdemes megnézni Bill de Blasio, a jelenlegi polgármester esetét, ugyanis demokrata jelöltként 13 millió dollárt gyűjtött össze a győztes kampányához. Azon Yang előtt komoly feladat áll: le kell győznie a saját párttársait is az előválasztáson. A jelek kedvezőek Yang számára, mivel az első nagyobb felmérés őt hozta ki éllovasként a demokrata előválasztás jelöltjei körül, de pontosan minek köszönhető ez?

Andrew Yang

Forrás: AP News

Eddig a politikai kampányok szigorúan vett pénzügyi oldalárólmellett az is nagyon fontos, hogymire költik ezt a pénzt, illetve maga a kampányszervezés milyen módon történik. Andrew Yang az elnökjelöltsége alatt népszerű lett a "18 év felettiek számára bevezetett, havi 1000 dolláros alapjövedelem" ötletével. Ezzel gyakorlatilag megszervezte a „Yang Gang” nevű aktivistahálózatát. Mindkettő fontosabb, mint azt elsőre gondolná az ember.

  1. Az egyik fontos tényező az az elnöki jelöltség alatt megszerzett ismertség. A kampánya az alapjövedelem körül forgott, nagyon körülhatárolható módon tudta képviselni a programpontot. Ha a választónak mondták a nevét, az emberek azonnal asszociálni tudtak az alapjövedelem gondolatára. Az ismertség és népszerűség nagy előny, hiszen a szavazóknak már van valami elképzelése a jelöltről, ráadásul Yang a polgármesteri programjába is beépítette az alapjövedelem gondolatát, így nagyon könnyű összekötni a két kampányt.
  2. Az aktivista hálózat is rendkívül fontos. Yang az elnöki kampánya után is részt vett aktivistáival a Georgia államban rendezett szenátusi választásokon, és segítette a demokrata jelölteket. Ez a közösség nagyon jól fog jönni számára New Yorkban is, hiszen nem a nulláról kell elkezdenie a stabil szimpatizáns bázis kiépítését. A „Yang Gang” képes lehet meggyőzni más választópolgárokat.
  3. Emellett Yang gyakran jelent meg TV csatornákon, sőt elindította saját podcast -sorozatát. A nagy nézettséget pedig az elnöki kampányában szerzett térnyerése segíti.

Mindezek után már nem lehet olyan egyértelműen kijelenteni, hogy az elnöki kampánya sikertelen lett volna. Az első felmérések ugyan biztatóak, de nem jelentenek automatikus jelöltséget Andrew Yang számára. Egy viszont biztos: a 2020-as kampánya nélkül nem indult volna ilyen dinamikusan az előválasztási verseny számára. Így lehet egy sikertelennek gondolt elnöki kampányból egy kecsegtető esélyekkel induló polgármesteri kampányt csinálni!

Címkék: kampány, usa